Give us a signal

Thank you! We'll get back to you soon.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
SEO

Jak na optimalizaci videa

Na počátku dlouhodobé optimalizace webu musí u většiny jejich majitelů dojít ke změně dosavadního smýšlení. Pro zvýšení návštěvnosti a tržeb z vyhledávačů dnes již nestačí upravit on-page faktory tak, aby se více líbily vyhledávačům. Je zapotřebí pracovat s obsahem. A SEO je pro většinu oborů o tvorbě obsahu víc, než cokoliv jiného. V tomto článku popíšu, na co byste neměli zapomenout, pokud se obsah chystáte svým uživatelům předat pomocí videa.

Tomáš Pospíšil

Známé spojení "obsah je král" platí již od počátku existence vyhledávačů a jeho význam v online marketingu stále roste. V tom je také největší rozdíl při tvorbě postupu optimalizace u nás a v zahraničí, kde součástí SEO strategie je investice do obsahu. Každá z posledních změn algoritmu význam unikátního obsahu jen potvrzuje. A co je důležité pro uživatele, vyhledávače mají konečně větší možnosti, jak kvalitní obsah mezi výsledky lépe rozpoznat.

Jednou z možností, jak vytvořit populární obsah, je realizace video recenze. Ve chvíli, kdy vyhledávač zobrazí toto video mezi výsledky vyhledávání, jistě potvrdíte, že vaši pozornost přitáhne více než “běžný” textový výsledek.

 

Ukázka video boxu mezi výsledky vyhledávání na Google

Pokud jste video již vytvořili a publikovali, měli byste dodržet základní pravidla pro zvýšení šance, že vyhledávač zobrazí mezi výsledky právě vaše video.

Čtyři zásady, které pomohou odlišit vaše video od ostatních:

  • Vytvořte video, které bude unikátní
  • Rozmyslete si, zda hostovat videa na YouTube
  • Název a obsah stránky tvořte s přihlédnutím k hledanosti klíčových frází
  • Vytvořte video sitemapu se seznamem vašich videí

Vytvořte video, které bude unikátní

Stejně jako při tvorbě textového obsahu nemá cenu při tvorbě videa kopírovat někoho jiného.

Nesprávný postup:

1. Potřebujeme video.

2. Někomu zadáme, aby něco natočil.

3. Máme video, s kterým NEVÍME co dělat.

Správný postup:

1. Potřebujeme více obsahu s ukázkami našeho produktu.

2. Jaký bude nejlepší formát pro uživatele? Video?

3. Připravíme scénář a vytvoříme video.

4. Máme video, s kterým VÍME co dělat.

Jedním z rozhodujících faktorů, které ovlivní úspěch videa je jeho délka. Pokud uživatele video nezhlédnou do konce, nebudou ochotni ani toto video šířit. Stejně jako u textového obsahu platí úměra, že čím kratší video je, tím stoupá počet uživatelů, kteří ho uvidí celé.

Rozmyslete si, zda videa hostovat na YouTube

YouTube je samozřejmě jedna z předních služeb, kde vás lidé mohou vyhledávat. Nepříjemnost ale nastává v tom, že ve většině případů nezvyšuje návštěvnost vašeho webu ale webu youtube.com. Stejně je na tom základní nabídka vimeo.com. Tyto služby totiž hostovaná videa vkládají na vlastní domény.

Porovnání hostovaného videa na serveru YouTube a vlastním serveru:

 

Ukázka videa hostovaného na cizím webu

 

Ukázka videa hostovaného na vlastním webu

Název a obsah stránky tvořte s přihlédnutím k hledanosti klíčových frází

Vyhledávač není schopen rozpoznat obsah zaznamenaný ve videu. Obsah videa vyhodnocuje podle textu, který najde na stránce, kde je video umístěno (nadpis a titulek stránky, textový popis okolo videa, atd). I zde je třeba myslet na základní on-page faktory. V některých případech je vhodné pod video vložit jeho textový přepis.

Základem pro zjištění popularity frází je nástroj od Google - Adwords Keyword Tool. Kromě standardní analýzy klíčových slov je vhodné prozkoumat i fráze, přes které návštěvníci na váš web již v minulosti přišli, a to v Goodle Analytics či Webmaster Tool.

Já jsem si pro konkrétní ukázku vybral použití nástroje Webmaster Tool, kde pod odkazem „Provoz“ najdeme stránku se seznamem vyhledávacích dotazů. Vyhledávací dotazy z Webmaster Tool je možné rozdělit podle potenciálu do tří skupin. Získáme tím tipy, která témata by mohla být úspěšná.

  • Dotazy, pro které na webu neexistuje vstupní stránka. Pro tyto fráze je potřeba vstupní stránku vytvořit.
  • Dotazy, pro které vstupní stránka existuje, ale potenciál není tak velký.
  • Dotazy, pro které vstupní stránka existuje, ale vidíte potenciál pro zlepšení počtu prokliků. Pro tyto fráze se budeme snažit videa optimalizovat.

 

Potenciál dotazů z Webmaster Tool je možné odhadnout podle údajů o hledanosti, zobrazení a průměrné pozici.

Dotazy na které vyhledávače typicky zobrazují i video výsledky:

  • “... video”
  • “... recenze”
  • “... test”
  • “... tutoriál”

Existuje i speciální Keyword Tool pro Youtube, který ale v českém prostředí trpí nedostatkem dat.

Vytvořte video sitemapu se seznamem vašich videí

Pokud se chystáte hostovat videa na vlastním serveru, je důležité vyhledávačům poskytnout seznam videí, která si mají zaindexovat. Ve většině případů je nejjednodušším způsobem vytvoření souboru „sitemap_video.xml“, ve kterém bude seznam všech videí. Odkaz na tento soubor je pak nutné vložit do souboru robots.txt. Na soubor „sitemap_video.xml“ je také dobré upozornit vyhledávač Google přímo ve Webmaster Tool.

Doporučené parametry souboru „video_sitemap.xml“:

  • titulek a popisek - je možné vložit stejný obsah z tagu title a meta description
  • URL s obrázkem miniatury
  • URL stránky, kde je možné video přehrát
  • URL adresa majitele videa - příležitost vložit odkaz na Google+ profil

Tento záznam je následně třeba vložit do souboru robots.txt:

Sitemap: http://yourdomain.com/video_sitemap.xml

 

Přesná specifikace pro vytvoření video sitemapy je k dispozici v Google nápovědě pro webmastery.

Závěr

Při publikaci videa je zapotřebí mít na paměti základní obsahová doporučení, která vyhledávačům usnadní videa zaindexovat. Nejdůležitějším bodem ale zůstává fakt, že je nutné vytvořit video, které bude něčím přínosné. K tomu, abyste si mohli otestovat přínos vytvořeného videa, si zkuste zodpovědět následující otázky:

  • Ušetří vaše video někomu čas nebo někomu pomůže vydělat?
  • Obsahuje vaše video nějaké praktické rady nebo informace?
  • Je vaše video maximálně stručné, jak jen mohlo být?
  • Je vaše video dostatečně odlišné od jiných?

Pokud si odpovíte na jakoukoliv otázku záporně, znamená to, že video ještě není připravené.

Zdroje:

http://www.slideshare.net/DistilledSEO/video-in-linkbuilding-strategy

http://www.distilled.net/blog/video/video-seo-tactics-to-get-ranked/

http://www.seomoz.org/blog/hosting-and-embedding-for-video-seo

http://www.reelseo.com

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

contact

We'll pull you up

Get a rope to throw. We know the right business routes and uncover every design pitfall.

Give us a signal