Podívejme se na celou věc detailněji. Parametry, které se standardně v Google Analytics využívají jsou utm_source, utm_medium, případně pak ještě utm_campaign, utm_term a utm_content. Speciálně upravená cílová URL adresa tedy může vypadat například takto:
http://www.example.com/?utm_source=zdroj&utm_medium=medium
Vidíte, že vložit takovou adresu do textového e-mailu není to pravé ořechové. Druhým problémem je, jak už jsem naznačil, že jste si tímto způsobem vytvořili duplicitní stránku. Vyřešme tedy nejdříve problém s duplicitní stránkou.
Jak na duplicity
První možností je zakázat indexování těchto stránek v souboru robots.txt – to z pohledu většiny vyhledávačů vyřeší:
Disallow: /*utm_
Druhou možností je zcela se duplicitním URL adresám vyhnout a všechny důležité parametry uvést v rámci části URL označované jako fragment (tedy část začínající znakem #) – fragment se na server neodesílá, takže nevznikají ani duplicity. URL adresa by pak vypadala následovně:
http://www.example.com/#utm_source=zdroj&utm_medium=medium
Jediné, co musíte udělat, aby vše fungovalo jak má, je upravit v rámci měřícího kódu Google Analytics hodnotu následující proměnné:
_uanchor=1
Jak na e-mailovou reklamní kampaň
Předchozími úpravami jsme ale stále nevyřešili ten největší problém – rozumné sledování e-mailových kampaní. Řešení lze najít více, ukažme si jedno z nich. Ideální by bylo, kdyby odkaz v e-mailu mohl vypadat třeba následovně:
http://www.example.com/#kampan
Využijeme možnost uživatelské segmentace návštěvníků, kterou nabízí Google Analytics. Jako segment budeme v našem případě uvažovat všechny návštěvníky, kteří navštívili tuto URL adresu. K označení segmentu Google Analytics nabízí funkci:
__utmSetVar();
Statistiky pro jednotlivé segmenty lze následně sledovat v reportu „Marketing Optimization > Visitor Segment Performance > User-defined“. Takže pak už jen stačí jako segment označit všechny návštěvníky, kteří navštívili danou URL adresu, což lze vyřešit například následujícím javascriptovým kódem, který vložíte do svých stránek:
<script type="text/javascript"> fragment = window.location.hash; if (fragment) __utmSetVar(fragment); </script>
V Google Analytics pak uvidíte například toto:
Samozřejmě nezapomeňte ošetřit situaci, kdy fragmenty v URL adresách používáte i v jiných odkazech na webu.