Kde je příčina
Sledujete-li alespoň občas další internetové zdroje informací z oblasti internetového marketingu, asi správně tušíte, že problém je způsoben změnou parametru, ve kterém je uložen vyhledávaný řetězec na Seznamu. Tuto změnu Seznam provedl někdy na začátku června a jedná se o to, že vyhledávaný řetězec je v URL adrese na stránce s výsledky vyhledávání nově uložen v parametru "q" – nikoli "w", jako tomu bylo dříve. Chcete-li vědět více o tom, co se stalo, doporučuji přečíst si příspěvek Štěpána ze Seznamu do SEO konference.
Když si příspěvek přečtete pečlivě nebo si zkusíte vyhledat pár slov na Seznamu, zjistíte, že po přechodnou dobu se vyhledávaný řetězec ukládá v URL do nového parametru "q" i do původního "w". Takže kde je problém, vše by mělo i v Google Analytics fungovat stále stejně?
Problém je v tom, že při určitém použití vyhledávání na Seznamu je vyhledávaný řetězec uložen pouze v parametru "q" a parametr "w" zůstane prázdý. Zkuste si třeba do vyhledávacího políčka na Seznamu psát nějaké slovo, počkejte až se objeví našeptávač a klikněte myší na některé slovo v našeptávači. Pozor! Důležité je kliknout opravdu myší a ne použít klávesnici. A ejhle, parametr "w" je prázdný.
Proč s tím má Google Analytics problém
Google sice zaktualizoval měřící javascript http://www.google-analytics.com/urchin.js a do výchozího seznamu vyhledávačů přidal i Seznam a parametr "q", zároveň tam však zůstal i vyhledávač Seznam a parametr "w" – a to bohužel ještě před parametrem "q". Když se tudíž podíváte na zdrojový kód měřícího javascriptu, najdete v něm:
... uOsr[20]="seznam"; _uOkw[20]="w"; ... uOsr[26]="seznam"; _uOkw[26]="q"; ...
A důsledek? Měřící kód při hledání klíčového slova prochází pole vyhledávačů postupně. Ve chvíli, kdy narazí na Seznam, hledá klíčové slovo nejprve v parametru "w" – pokud je parametr prázdný, zaznamená, že klíčové slovo nebylo předáno – proto vám ve statistikách napíše (not set) a tím to pro něj končí. Je spokojený a pole s vyhledávači dál neprochází, takže k parametru "q" vůbec nedojde.
Jak problém vyřešit
Omlouvám se, pokud jsem v předchozích odstavcích mluvil na někoho až příliš technicky. Při popisu možností řešení už budu obezřetnější.
Možnost č. 1 je, že Seznam tento problém opraví. Není to ale dlouhodobé řešení, protože se dá očekávat, že původní parametr "w" stejně dřív nebo později zcela zmizí.
Možnost č. 2 je, že Google opraví měřící kód, tak aby pro Seznam fungoval bezchybně – to asi chvilku potrvá.
A možnost č. 3? Vyřešte si problém sami a okamžitě. Stačí použít obdobné řešení, jako jsme kdysi použili při problémech s vyhledávačem Search. Vložte do vašich stránek upravený měřící kód, kterým systému Google Analytics řeknete, aby v případě vyhledávače Seznam vždy klíčové slovo hledal v parametru "q". Upravený kód by pak mohl vypadat následovně:
<script src="https://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script> <script type="text/javascript"> _uacct = "UA-XXXX-X"; for(i=1; i<_uOsr.length; i++) { if(_uOsr[i] == "seznam") { _uOkw[i] = "q"; break; } } urchinTracker(); </script>
Samozřejmě si případně do kódu přidejte další české vyhledávače nebo proveďte jiné potřebné úpravy.